الأحد، 19 أكتوبر 2008




اتترك من تحب لانه يحبك؟؟؟"الجزء التانى"


فبابنظره حزينة تملؤها علامات الاستفهام....احس منها بمدى الجرح بداخلها...."اتكلم....
" لا ياريم انتى لوماعرفتيش انا اد ايه بحبك وان عمرى مافكر اخونك يبقى مالوش لازمة كلامى خالص دلوقتى"
تنزل دمعه من عينيها وتنظر فى الارض"انا ..انا عايزة اعرف العلاقة دى....(وترفع عينيها ناظرة اليه)وصلت لفين....."
يضع يديه على ذراعيها ويجلسها على طرف السرير جالسا امامها...نظر اليها فى عينيها"ريم...ريم تفكيرك مايروحش بعيد...والله العظيم هى ماحاجة اصلا...العلاقة مش ابعد من اللى انتى شوفتيه خالص"
"واللى هو؟؟؟"....نظر فى الارض ثم اخذ يجول بناظره فى شتى ارجاء الحجرة يحاول ان يستجمع قواه
"واللى هو..."بدا صوتها يعلو....ضم شفتيه كمن يخجل ان يقرر حقيقة مافعله...لكن لم يستطع نظراتها تذبحه لابد ان يتكلم
"اللى هو..انى كنت مفهمها انى مش ...اننا يعنى علاقتنا...جوازنا يعنى مش ناجح"
ثبتت عينيها بعينيه بينما هو لم يستطع حتى عجزت عينيه عن مقاومة نظرتها فنظر اليها مباشرة فسالته"وهو كدا فعلا جوازنا؟؟؟"
رد بسرعة بالغة تكاد تشعرك انه لم يكمل اصلا سماع السؤال"لا ياريم...جوازنا انا مقدرش حتى اوصف سعادتى فيه"وضع يديه علي ذراعيها بقوة"ريم انا مافيش يوم فى جوازنا ندمت فيه انى حبيتك واتجوزتك..مافيش لحظة الا وكنت بحمد ربنا عليكى ...انتى حب حياتى..انتى لو......................."
وقفت صارخة فى وجهه"امال تفسيرك ايه لتصرفك الحقير دا؟؟؟؟؟؟ ايهاب ....انا مش عايزة كل المقدمات دى..انا لو هاسمعك هاسمع حاجة واحدة بس...ليه؟؟....فاهم...ليه؟؟"
وقف امامها صارخا فى وجهها"عشان بحبك...عشان خفت عليكى....بحميكى منها...عرفتى ليه"
اطرق نظرة للارض واخذ نفسا عميقا فقد خرج عن شعوره بينما هى ظلت تنظر ليه منتظره...عينها تتسائل عن تفسير اوضح لكلامه وانفعاله ....اكمل كلامه لكن بهدوء
"كل المشاكل اللى حصلتلك فى الشغل الفترة اللى فاتت...التحقيق ...هى اللى كانت وراه....انا حاسيت بكدا ....وطلبت منك تسيبيلها القسم خالص وانتى اللى رفضتى...كنت اعمل ايه يعنى...كنت عارف انها بتغير منك..حاولت ارجعلها احساسها بانها كانت بتحبنى زمان وانى ببادلها نفس الشعور يمكن تبعد عنك...ماكانش فى حل تانى ادامى..انا مش ممكن كنت اسمح بحاجة تاذيكى...او تاذى مستقبلك وشغلك....وانتى عارفة كويس اوى الموضوع دا كان بيهدد مستقبلك ازاى ولو كانت فضلت الحرب دى عليكى كان هايحصل ايه"
اقتربت منه واضعه يديها عليه برفق وقالت فى رقة وحنان"ايهاب...انا ماكنتش متصورة اننا بنحب بعض بالشكل دا ولا ان تفكيرنا وتصرفاتنا تجاه بعض هاتكون زى بعض كدا...انا هاسامحك علشان مقدرة شعورك وانت برده اكيد هاتسامحنى عشان تقريبا عملت نفس الكلام عشان احميك"نظر اليها متفاجئا مستنكرا ماتقوله وازاح يديها عنه "نعم؟؟....عملتى ايه؟؟؟"
"زى اللى انت عاملته...انا كمان كنت بحاول احميك"
صرخ بوجهها"تحمى مين؟؟....انتى بتستهبلى(صرخ بشدة)..فى واحدة محترمة متجوزة تعمل حاجة زى دى ...مين اللى بيحمى مين؟؟"
صرخت بصوت يكاد يفوق صوته"يعنى هو فى راجل محترم ...متجوز...يعمل اللى انت عاملته علشان بيقول بحمى مراتى؟؟"
ثم قالت له بهدوء"بيتهيالى دلوقتى مش محتاج تعرف انا هاسامحك ولا لا...لو كنت انت هاتقدر تسامحنى لو كنت عاملت كدا...يبقى انا ممكن كمان اسامحك"
نظر فى الارض خجلا مما اوقع نفسه به...علامات وجهه تنفى ان تصدق انها اوقعته بالفخ بتلك الحركة وانه لم يكن ليسامحها لو كانت فعلت ذلك...وبذلك هى لن تسامحه
هدا تماما وكانت هى بجانب الشباك تنظر من النافذة...توجه اليها ووضع يديه عى ذراعيها كى يديرها نحوه...لم تستطع ان تتحمل يديه عليها فارعشت كتفيها ختى يزيحه يديه عنها ففهم وازاحهما ونظر فى عينيها
"ريم...انا عارف انك مصدقة انى عملت كدا عشان احميكى منها....مش كنت بخونك...مجرد مابتبصى فى عنيا بتعرفى اذا كنت بكدب او لا" اخذت الدموع تنهمر من عينيها....فتلالات الدموع فى عينيه ووضع يده على ذقنها كى يرفع وجهها نحوه ويرى عينيها"ريم انا مش ممكن اجرحك بالشكل دا....ريم انا ماتحملش اشوفك كدا بسببى...انا بحبك...انا................."ازاحت يديه عنها بشده صارخة لاتزال تبكى
" يخربيت دا حب...انا كرهت حبك دا...دا مش حب ابدا...انا هافضل اتقبل واستحمل كدا لامتى.....سنين وبرده مشكلتك زى ماهى...مابتتحلش..سنين وكل مشكله بتحلها بطريقة اغبى من اللى قبلها...وتقول علشان بحبك وبحميكى...انا كرهت نفسى اللى تخليك تحبها بالشكل دا...."يقاطعها ولاتزال دموعه بعيينيه"ريم...."
"ريم ايه بس....ريم زهقت..مابقتش تحترمك ولا تحترم تفكيرك...انت كنت فاكر ايه...ربنا هايباركلك ازاى فى حياتك وجوازك وانت بتغضبه عايش مع واحدة متجوزها والتانية بتتسلى بيها فى علاقة غير شرعيه كانه زنا بالظبط"
"زنا ايه بس ياريم؟؟....انا قولتلك......."
"الزنا ولو حتى بالنظر ياايهاب....كفايه عند ربنا انك بتضحك عليها وبتلعب بمشاعرها هى كانت نسيتك ...وانت علشان بس حسيت انها ورا اللى حصل ..ومن غير ماتتاكد....لجات للاسلوب الرخيص دا..انت ايه؟؟...وبتقولى بحبك...الحب اللى يضعف بالشكل دا يبقى قلته احسن ياايهاب....انا اسفة...مش عايزة الحب دا"
ادارت وجهها ونظرت من النافذةبينما هو لايكاد يصدق مادار بينهما توا...ظل كل منهم صامتا مايزيد عن الخمس دقائق
"انا هاسيبك فترة...اسبوع هاروح اعد عند ماما...علشان تهدى خالص وتفكرى....انا عارف ياريم انى ساعات بتسرع...بس اى حد مكانى هايعمل كدا...اكيد مش هايتفرج على مراته وحد بياذيها حتى لو كان بس شاكك فيه....ماقدرش لو للحظة احس انى عاجز عن حمايتك...باى طريقة حتى لو كانت مش هاتعجبك هاحميكى فاهمة؟؟...واللى يقرب منك او من مريم انسفه ...فاهمة ...انسفه...انتوا اغلى حاجة عندى واحارب الدنيا كلها عشانكم...اللى عايزك تعرفيه...انى من غيرك انتى وبنتى ..اضيع..اموت "
كانت تبكى لكنها لم تكن تنظر اليه...كانت لاتزال امام النافذة تسمعه بكل جوارحها...تبكى حزنا عليه وماوصلوا اليه....خرج من الحجرة ..ظلت تفكر اياما....اتظل معه وهى تعلم انه يحبها بجنون وهى تعشقه...حياتهم حياه وردية الكل يحسدونهم عليها حتى مشاكلهم تكاد تكون معدومة وذلك ليس لانهم ليس لديهم مشاكل ولكن لانهم بحبهم يتغلبون على اى مشكله فهو كفيل بحل جميع مشاكلهم لايبيتون ليلة متخاصمين.....لم يكن يعكر صفو حياتهم سوى طريقة حله لمشكله تتعلق بها هى...فهو بالغالب يفكر بقلبه حينما يتعلق الموضوع بها هى....ادركت الان معنى الجمله التى دائما ما كان يقولها لها بانها نقطة ضعفه الوحيدة
ام تتركه...تتركه كى يكسر هذا الضعف تماما...فحينها فقط سيتعلم ان ضعفه هذا هو ما اضاع منه حياته ...فيقوى عليه
ظلت اسبوعا لاتترك المنزل ...اما هو فكان ايضا لايخرج الا ليذهب الى مدرسة ابنتهم كى يراها ويطمئن عليها يوميا ويرجعها للمنزل بعد المدرسة...فى نهاية الاسبوع لم يقوى ان ينتظر اكثر من ذلك ليراها ويتكلم معها فابالتاكيد هدات....وبينما يدخل باب الفيلا الخارجى ومعه مريم حاضرا اياها من المدرسة...حتى وجدها تحمل حقائبها وحقائب الصغيرة لتضعها فى السيارة
نظر الى الحقائب ثم نظر اليها بدهشة لايصدق ماتصنع"ايه دا؟؟...رايحة فين؟؟"
"انا اسفة ياايهاب....مابقتش احس بامان وانا معاك" انهمرت دموعه من عينيه نظراته تملؤها الاستعطاف يطلب فرصة اخرى فبكيت هى الاخرى
"فى ايه يابابا هو انت بتعيط ليه؟؟.....مالك ياماما؟؟...انتوا واجعانين؟؟...(وجذبت ابوها من يديه تحاول ان تجعله يسير نحو السيارة) "تعالى بابا نروح للدكتور..نقوله انكوا واجعانين"
"تمسح دموعها وجاذبة الصغيرة من يديها"يالا يامريم...سلمى على بابا"
لم ترد مريم ان تترك يد ابوها "استنى ماما...بابا واجعان" فجذبتها بقوة اكبر حتى انفكت يديها عن ابوها..واخذتها نحو السيارة....لحقها وجذبها من يديها بقوة نحوه
"لا...لا ياريم...مش هاسيبك تمشى..ريم انا اللى بيربطنى بيكى مش مجرد ورقة...ريم طيب نحاول تانى..ريم طيب عشان خاطر مريم...ريم....."اخذت تبكى وتنظر اليه"ايهاب...انا اسفة....ماقدرش...مريم هاتفضل معاك برده...انت ابوها...بس دا احسن لها واحسن لنا...انا اسفة"ظلت الدموع تنهمر من عينيه وهى ايضا .فاحتضنته بقوة وضمها اليه بشدة...يبكى ويسالها"طب ليه؟؟؟...."
بعدت عن احضانه واخذت البنت مبتعده...ظل ينظر اليهم وهم يتركونه...يندم على حبه الذى اضاعه من بين يديه...ظل يسال نفسه اتتركنى لانى احبها كل هذا الحب

هناك 5 تعليقات:

Dr_HamZA يقول...

اكيييييد مش هتسيبلنا وقت نفكر وهتنزلى الجزء الثالث يا ترى هيوصلوا لحد فين وبعدين ازاى تجرحه كل ده هو اكيييييد اتعلم ومش هيتصرف بالطريقة ده تانى بس فين معنى التسامح انا عارفة انها عاملة نفسها جامدة وهى من جوا هوا فراغ بتجبه اكتر يمكن من ما بيحبها بس
بس
ليه العذاب ؟ ليه الجروح ده كلها ؟
ليه .........؟
مش عارفة بقي
طيب والبنت هتحس بايه
ده بابا وماما واجعانين
......................................................................

,واحد نفسه يتغير يقول...

مممممممممممممممم
اعتقد ان انا اول مره هختلف معاكي
معرفش اذا كان في جزء تالت ام لأ
ولكن حتي الان بصراحه انا شايف ان موقفها غلط ميه في الميه
تركها ليه ده معناه الطلاق
وده بصراحه برضه لعب عيال لأن الميثاق االي اخدوا علي نفسهم ده مش حاجه سهله ووشهاده ربنا عليهم يوم عقد القران مش حاجه سهله انها او حتب انهم ينهوها عشان كلام زي ده
ومش عارف ليه حاسس ان الموضوع قلب علي فيلم عربي
يمكن عشان الايموشنز كتييييييييير اوي
وكلمه الحب بتيجي في كل كلمه مرتين؟؟مش عارف بس حاسس ان في حاجه مش مضبوطه
جايز رأيي يكون صعب شويه بس ده اللي انا حسيته

لست كغيرى يقول...

ياجماعة انا بس عايزة اوضح حاجة...اولا انا مش بفكر اكتب ليها جزء تالت ولا حاجة....وان كتبت هايبقى مشهد طلاقهم...يعنى هما فعلا انفصلوا...بس انا عايزة اسال سؤال
لو اتنين بيحبوا بعض اوى وحب واحد فيهم هو مصدر لضعفه وانه دايما بيتصرف غلط ويبرر دا بانه حب...والتانى دايما بيستحمل علشان السبب اللى قولته يامصطفى وهو عهد الجواز اللى بينهم....بس لما توصل لامكانية انه يحط نفسه فى وضع خيانه وانه يغضب ربنا...يبقى كدا هو تخطى كل الحدود...ومابالك لو كان هو كمان الزوج اللى هو اصلا مصدر الامان بالنسبالهم...بس هو دا الموضوع ..انها خافت عليه من حبه دا ..خافت عليه منها..واكيد لو كان فى امكانية انهم يكملوا كانت هاتكمل...بس مع ضعفه بالشكل دا...فى رايى انا صعب اوى

,واحد نفسه يتغير يقول...

مع كامل احترامي وتقديري لرأيك....كل الكلام ده مش مبرر اطلاقا لفعل ابغض الحلال.......مش مبرر في تفريق شمل اسره مسلمه وحرمان طفله صغيره من حياه سويه فيها اب وام...انتي عارفه لو مشينا بالمقايس دي للطلاق ...يبقي تسعين فالميه من الشعب المصري هينفصل....في حاجات اصعت كتييير فالحياه من الحاله دي......ولما في اتنين يلتزموا امام الله عز وجل انهم هيكملوا حياتهم مع بعض يبقي لازم يكونوا اد كلمتهم والطلاق ده يكون اخر حل بعد ماتكون اعيتهم الحل فعلا ومفيش حل....انما الحاله دي ...فبصراحه ده ضعف منه...ودلع واستهتار منها......وخليني اقولك حاجه اخيره...تخيلي المشهد معايا....بعد خمس اوست سنين البنت راجعه بتعيط من المدرسه وبتسأل مامتها سؤال...هو انتي ليه سبتي بابا؟؟!

لست كغيرى يقول...

دا راى ايمان طه....اخيييييييرا لاقيت حد فهم قصدى...بصراحة ماقدرتش ماحطش الراى الوحيد اللى فهم المضمون...
في منتهى الجمال يا رضوى ... دايما بتسحريني بكتاباتك الرائعة ...
مضمون رائع .. أسلوب في الوصف أكثر من ممتاز ..
أنا سعات بحس ان قصصك لو اتمثلت مش هتديني وصف دقيق زي اللي انت بتتدهولنا من خلال وصفك الرائع بالكلمات

أنا فعلا باستغرب سعات ان في بعض الرجالة بيفكروا بالعاطفة وبس .. من غير ما يحكموا العقل مع ان المفروض ان الرجل بيحكم عقله أكتر من الست ..
وواضح كمان من القصة ان ده مش اول مرة يتصرف تصرف زي ده . بدليل جملة :

سنين وبرده مشكلتك زى ماهى...مابتتحلش..سنين وكل مشكله بتحلها بطريقة اغبى من اللى قبلها

بصراحة أنا مش عارفة لو كنت مكانها كنت سامحته ولا لأ .. يمكن لو دي كانت أول مرة كنت سامحته لأنه بيحبني .. لكن المشكلة انه اتصرف بغباء كتير قبل كده ... وكمان فكرة انه يضحك على واحدة تانية ده تخليني أحس بعدم الأمان معاه , ازاي هيكون قدوة صالحة لبنتنا وهو بيضحك على واحدة تانية بحجة انه بيحميني منها , دا كمان مكلفش خاطره انو يتأكد .. هل بتأذيني فعلا ولا لأ
وكمان بما انو عندو القدرة ان يكدب ممكن يكون بيكدب علي انا كمان بمعنى انه ممكن يكون قال كده لمجرد انه يبرأ نفسه قدامي وبس

بس للأسف دا خسر كل حاجة بسبب غباؤه ده .. خسر حبيبته ومراته .. وكمان خسر البنت اللي كان بيضحك عليها

فعلا مشكلة محيرة جدا ..
, لأن اللي بيحب حب حقيقي عمره ما يخون , والحب الحقيقي عمره ما يكون حب أعمى أو غبي عشان صاحبه يتصرف كده

أنا شخصيا لو كنت مكانها ما كنتش هسامح بسهولة أو على الأقل كنت هسامحه بس عشان بنتنا ماتترباش بعيد عن ابوها وأمها وعشان ما أخربش بيتي .. مش عشان خاطره

يا ترى ايه رايكم ؟ تسامحوا ولا لأ ؟

للى فاضى وليه مزاج يقرا....يزور :